claps.gr

Ευαγγελία Λάζου. (Text in english)


Ετυμολογικά, η λέξη φωτογραφία είναι σύνθετη και προέρχεται από τις ελληνικές λέξεις -φως και -γραφή. Με πιο απλά λόγια σημαίνει να "γράφεις με το φως". Παρακολουθώ αρκετό καιρό τη φωτογραφική δουλειά της Ευαγγελίας Λάζου και θα μπορούσα να πω ότι η ίδια τηρεί κατά γράμμα και πρακτικά την πλήρη ετυμολογική έννοια της λέξης "φωτογραφία". Κι αυτό για ένα πολύ βασικό λόγο. Η φωτογραφία της είναι συγκεκριμένη. Η κάθε φωτογραφία της είναι συγκεκριμένη. Συγκεκριμένη σ' αυτό που θέλει να πει αλλά και στον τρόπο που επιζητά να το υποστηρίξει. Και βέβαια δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι η φράση που την εκφράζει στη δουλειά της είναι του Αμερικανού φωτογράφου Garry Winogrand "κάθε φωτογραφία είναι μια μάχη ανάμεσα στη μορφή και το περιεχόμενο".
Και το σίγουρο είναι ένα. Κάποιος που είναι μαχητής δεν μπορεί παρά να κατακτήσει πράγματα μέσα από τη δουλειά του. Ακριβώς επειδή είναι αυτό που έχει αγαπήσει να κάνει και επομένως η επιτυχία του αποτελεί απλά την ανταμοιβή του.



Ευαγγελία πρώτα απ' όλα θα ήθελα να σε ευχαριστήσω θερμά για το γεγονός ότι αποδέχτηκες την πρόταση μας να μας μιλήσεις για τη δουλειά σου μέσα από την ειδική ενότητα που δημιουργήσαμε στο claps.gr και που έχει ως θέμα του τη φωτογραφία. Και βέβαια, επειδή αυτή είναι και η πρώτη φορά που σε φιλοξενούμε, θα θέλαμε να είχαμε από εσένα ένα μικρό "βιογραφικό σημείωμα" για το πότε και πως ξεκινάνε οι δικές σου δραστηριότητες σχετικά με τη συγκεκριμένη δημιουργική έκφραση.
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα. Γοητεύτηκα με τη φωτογραφία από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Αποφοίτησα από το Πανεπιστήμιο MODUL στη Βιέννη της Αυστρίας και προέρχομαι από διαφορετικό επαγγελματικό background. Αν και είχα ήδη καριέρα στο Hospitality Industry, συνειδητοποίησα ότι η φωτογραφία μπορεί να είναι κάτι περισσότερο από ένα πάθος και ένα όνειρο, και γιατί όχι, να μπορεί να γίνει το μελλοντικό μου επάγγελμα..! Έτσι λοιπόν, αφού δούλεψα αρκετά χρόνια στην αρχή σαν βοηθός φωτογράφου και απέκτησα εμπειρία, αποφάσισα και σπούδασα Φωτογραφία στη σχολή Focus, του Τάκη Ζερδεβά στην Αθήνα.


Υπάρχει μια τετριμμένη έκφραση στις πωλήσεις που λέει ότι ένας καλός πωλητής πρέπει να μπορεί να πουλήσει τα πάντα. Το ερώτημα μου, εξίσου τετριμμένο, λέει το εξής: ένας καλός φωτογράφος τελικά μπορεί να φωτογραφίσει κάθε είδους θέμα που συναντά μπροστά του με την ίδια ικανότητα και ενδιαφέρον ή μήπως ενδόμυχα όλοι οι φωτογράφοι αποκλείουν κάποια θέμα φωτογράφισης για συγκεκριμένους λόγους;
Δεν πιστεύω ότι ένας καλός φωτογράφος μπορεί να φωτογραφίσει κάθε είδους θέμα που συναντά μπροστά του με το ίδιο ενδιαφέρον ακριβώς γιατί ενδόμυχα, όλοι οι φωτογράφοι "έλκονται" από το είδος της φωτογραφίας που θα τους βγάλει συναίσθημα. Η φωτογραφία είναι μια μορφή αυτο-έκφρασης και η επιτυχία είναι να προκαλεί μια συναισθηματική αντίδραση.


Βλέπω παρ' όλα αυτά ότι μέσα στο φωτογραφικό σου υλικό υπερισχύουν φωτογραφίες που αφορούν καλλιτέχνες της μουσικής και θεατρικής σκηνής και όχι μόνο. Τι είναι αυτό που σε ελκύει τόσο πολύ σ' αυτή τη συγκεκριμένη θεματολογία φωτογράφισης;
Μου αρέσει το πάθος στα πρόσωπά τους. Ο τρόπος που εκτίθενται στο κοινό.. που ξεγυμνώνουν την ψυχή τους και δεν τους νοιάζει, δεν φοβούνται. Νιώθω πραγματική έλξη για όλο αυτό που γίνεται μεταξύ του καλλιτέχνη και του κοινού. Το βρίσκω μαγικό..! Δεν θέλω να χάσω τίποτα από αυτό που συμβαίνει εκείνη την ώρα..! Και θα σας πω κάτι εμπιστευτικά.. Αν δεν ήμουν αυτό που είμαι, θα ήθελα πολύ να ήμουν μουσικός...! (Γελάει)


Ζηλεύεις με την καλή έννοια; Και αν ναι, ποιον φωτογράφο από όλους αυτούς που έχεις παρακολουθήσει έχεις ζηλέψει για τη δουλειά του και τι πιστεύεις είναι αυτό που χαρακτηρίζει τη δική του φωτογραφική δουλειά;
Θα ήταν ψέμα να πω ότι δεν έχω νιώσει "ζήλεια" για κάποια φωτογραφία που έχω δει. Μου αρέσουν αρκετοί φωτογράφοι πορτραίτων, όπως ο Λι Τζέφρις, ο Τζίμι Νέλσον, η Λίζα Κριστίν, ο Στιβ ΜακΚάρι, ο Ρεχάν.. Αγαπώ ιδιαίτερα την συλλογή του Λι Τζέφρις από ασπρόμαυρα πορτραίτα αστέγων γιατί καταφέρνει να αποδώσει μία σπίθα ελπίδας στα μάτια του κάθε φωτογραφούμενου. Μ' αρέσει, είναι αισιόδοξο..!


Θα έπρεπε πιστεύεις η φωτογραφική δουλειά κάποιου να εκφράζει ταυτόχρονα και την προσωπικότητα του ή τον χαρακτήρα του ώστε "συν τω χρόνω" να είναι εμφανής η "ταυτότητα" του μέσα από τις φωτογραφίσεις του;
Σαφώς και η φωτογραφική δουλειά κάποιου εκφράζει την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα του. Είναι αυτό που τον κάνει αναγνωρίσιμο. Είναι σημαντικό να βλέπεις τις φωτογραφίες κάποιου φωτογράφου χωρίς να χρειαστεί να ψάξεις να βρεις σε ποιον ανήκουν. Για μένα αυτή η αναγνωρισιμότητα είναι επιτυχία για έναν φωτογράφο.


Σχεδόν όλοι οι φωτογράφοι παραδέχονται ότι συνέχεια μαθαίνεις μέσα από την τέχνη της φωτογραφίας. Για σένα προσωπικά υπάρχουν αυτή τη στιγμή που μιλάμε κάποια "άγνωστα νερά" όσον αφορά κάποιο "κομμάτι" της φωτογραφίας στα οποία θα ήθελες να κολυμπήσεις;
Βέβαια υπάρχουν τέτοια "κομμάτια" της φωτογραφίας που μου είναι άγνωστα. Ακόμα μαθαίνω.. και πάντα θα μαθαίνω..! Για να είμαι ειλικρινής προτιμώ το "ερασιτέχνης" φωτογράφος από το "επαγγελματίας" φωτογράφος.
Ο ερασιτέχνης είναι ο εραστής της τέχνης, είναι αυτός που αγαπάει και έχει πάθος γι αυτό που κάνει..! Ο επαγγελματίας είναι κάποιος που νιώθει, λίγο-πολύ, συμβιβασμένος... Ναι, Θα ήθελα κάποια στιγμή να κάνω υποβρύχια φωτογραφία γιατί με μαγεύει το θαλάσσιο βασίλειο. Η ιδέα μου μπήκε στο μυαλό, όταν είδα την πρώτη φωτογραφία κάτω από το νερό, από τον Γάλλο Louis Boutan, το 1893..! Μάλιστα, φημολογείται ότι το μοντέλο που "πόζαρε" ήταν τόσο ενθουσιασμένο που κράταγε μιά αναγνωριστική πινακίδα ανάποδα! (Γελάει)


Όπως κατά τη διάρκεια μια συνέντευξης υπάρχει αυτός που ρωτάει και αυτός που απαντάει, έτσι και κατά τη διάρκεια μιας φωτογράφισης υπάρχει αυτός που φωτογραφίζει και αυτός που φωτογραφίζεται. Μίλησε μας λίγο για τα βασικά χαρακτηριστικά που εδραιώνουν μια συνεργασία ανάμεσα στο φωτογράφο και το μοντέλο του.
Αγαπώ τα πορτραίτα και πιστεύω ακράδαντα ότι σε αυτό το είδος φωτογράφησης ο φωτογράφος "ερωτεύεται" το πρόσωπο που φωτογραφίζει. Έτσι κι εγώ λοιπόν "ερωτεύομαι". Θέλω να μάθω τα πάντα γι αυτόν που έχω απέναντί μου, μέσα από το βλέμμα του, την έκφρασή του, την στάση του σώματός του..! Θέλω να "βλέπω" μέσα από τον φακό μου αυτό που νιώθει. Θέλω να βλέπω τι γίνεται από "μέσα" και να μην μένω στην εξωτερικό της εικόνας. Επιτυχία είναι κάθε φορά το μοντέλο μου να με εμπιστεύεται και να αφήνεται σε αυτή την μοναδική και προσωπική εμπειρία τόσο για τον ίδιο όσο και για μένα..!


Πάντα αναρωτιόμουν: πώς και με ποια κριτήρια διακρίνεις μια καλή φωτογραφία;
Προσωπικά για μένα μια καλή φωτογραφία, είναι αυτή που σου δίνει συναίσθημα. Είναι η φωτογραφία που προκαλεί μια συναισθηματική αντίδραση, που θέτει ερωτήσεις και σε αναγκάζει να προβληματιστείς για τον κόσμο γύρω μας. Απλά. Όπως απλή είναι και η τέχνη.


Επιλέγω χρώμα. Επιλέγω ασπρόμαυρο. Ποια είναι τα δικά σου κριτήρια.
Ο Henri Cartier Bresson έχει δημιουργήσει τη γλώσσα της φωτογραφικής τέχνης μέσα από το ασπρόμαυρο, και έτσι έχουμε αναπόφευκτα συνδέσει την ασπρόμαυρη φωτογραφία με την καλλιτεχνική έκφραση. Και από την άλλη υπάρχουν φωτογραφίες με χρώμα που είναι πραγματικά αριστουργήματα. Δεν μπορώ να απαντήσω ναι στο ασπρόμαυρο και όχι στο χρώμα. Εξαρτάται..! Σίγουρα με μαγεύει η διαχρονική γοητεία του ασπρόμαυρου αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δε με ελκύει και το χρώμα σε μια φωτογραφία.


Τι σημαίνει φωτογραφία για σένα και επίσης πες μας αν με την πάροδο των χρόνων έχει αλλάξει κάτι για σένα όσον αφορά τα θέματα που φωτογραφίζεις και το τι σε απασχολεί τελικά.

Για μένα η φωτογραφία είναι πάθος, είναι ταξίδι, είναι ένα μοναδικό μέσο έκφρασης και αντιλαμβάνομαι ότι με την πάροδο των χρόνων ότι αλλάζω, γίνομαι πιο ώριμη. Υπάρχουν παλιές φωτογραφίες που όταν τις βλέπω τώρα, μερικές μου φαίνονται αδιάφορες έως πολύ κακές και άλλες που σκέφτομαι : μπράβο! πως το έκανα εγώ αυτό..! (χαχα) Σαφώς και υπάρχουν αλλαγές, όπως για παράδειγμα, αγαπώ το φως της ημέρας στη δουλειά μου περισσότερο από πριν και το αναζητώ και το αξιοποιώ τώρα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Θα ήθελα να πω κάτι τελευταίο. Υπάρχουν κανόνες και οδηγίες για μια πετυχημένη φωτογράφηση και για ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα και βλέπω ότι πολλές φορές η φωτογράφηση δεν είναι επιτυχημένη. Δεν είναι επιτυχημένη ακριβώς γιατί ακολουθούμε αυτές τις οδηγίες και παύουμε να "νιώθουμε". Ένας φωτογράφος, πρώτα πρέπει να δει με τα μάτια της ψυχής του. Να δει την ομορφιά της απλότητας. Γιατί κάθε απλή φωτογραφία είναι πάντα μία ευκαιρία για να μάθεις κάτι καινούργιο..! Σας ευχαριστώ πολύ!